EFEKTIVITAS MODUL PEMBELAJARAN BIOLOGI BERORIENTASI INTEGRATED SCIENTIFIC PROCESS UNTUK MENINGKATKAN VOCATIONAL SKILLS SISWA SMA
Ervan Johan Wicaksana1,2, Maridi3, Sutarno3
1UNIPMA PGRI Madiun, 85 Setia Budi Street, Madiun, East Java, Indonesia
2Magister Science, Faculty of Teacher and Education at Sebelas Maret University Surakarta (UNS), Indonesia
3Sebelas Maret University Surakarta (UNS), Indonesia
E-mail: ervanjohanwicaksana@gmail.com
Abstract: The purpose of this research is to know the improvement of vocational skills of Senior HighSchool students after the application of biology learning module oriented Integrated Scientific Process. This study includes experimental research. Data collection in this research using test technique. The sample consisted of one high school class of 60 students divided into 30 control classes and 30 experimental classes. Data analysis using independent sample t test. The result of the research shows that learning module of waste management approach oriented to Integrated Scientific Process has proven effective to be applied in science learning which is proven from t test result t that is t count> t table (6,929> 2,002) and p <0,05 (0,00 <0, 05).
Keywords: vocational skills, biology, Integrated Scientific Process
Abstrak : Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan vocational skills siswa SMA setelah diterapkannya modul pembelajaran biologi berorientasi Integrated Scientific Process. Penelitian ini termasuk jenis penelitian eksperiment. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan teknik tes. Sampel penelitian terdiri atas satu kelas sekolah menengah atas sejumlah 60 siswa yang terbagi atas 30 kelas kontrol dan 30 kelas eksperimen. Analisis data menggunakan uji independent sample t tes. Hasil penelitian didapatkan bahwa Modul Pembelajaran cara penanganan limbah berorientasi Integrated Scientific Process terbukti efektif untuk diterapkan dalam pembelajaran IPA yang terbukti dari hasil uji t yaitu t yaitu thitung > ttabel (6,929 > 2,002) dan p < 0,05 (0,00 < 0,05).
Kata kunci: vocational skills, biologi, Integrated Scientific Process
Tidak ada komentar:
Posting Komentar