UPAYA PENINGKATAN KEMAMPUAN DASAR MENGAJAR MAHASISWA BIOLOGI MELALUI MODELING DIPADU STUDENT INVESTATION BERBASIS LESSON STUDY
Samuel Agus Triyanto1, Atiqa Ulfa2, Ibrohim3, Masjhudi4
1,2,3,4Jurusan Biologi-FMIPA, Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No. 5 Malang, 65145 Indonesia
Email: samuelagustriyanto@gmail.com
Abstract: College student offering A-A of Biology Education 2013 University of Malang force has a problem in rhetoric, seen from the use of language which is less effective at teaching basic skills performance. These problems, if left unchecked will have an impact on the difficulty of the increase in basic teaching skills. This study aims to improve basic teaching skills in materials explaining skills and open lessons. This research is a classroom action research (PTK) based Lesson Study. Data basic teaching skills gained through observation and documentation. Data were analyzed by using qualitative descriptive analysis. The results showed that the basic teaching skills have increased, especially in explaining the skill and open skill lessons. Based on the results of this study concluded that the application of modeling combined with Student Investation can improve basic teaching skills of students on the material to explain the skills and open lessons.
Keywords : Modeling, Student Investation, Lesson Study, Teaching Basic Capabilities
Abstrak: Mahasiswa offering A-A Prodi Pendidikan Biologi angkatan 2013 Universitas Negeri Malang memiliki permasalahan dalam retorika, terlihat dari penggunaan bahasa yang kurang efektif saat unjuk kerja keterampilan dasar mengajar. Permasalahan tersebut apabila dibiarkan akan berdampak pada sulitnya peningkatan kemampuan dasar mengajar. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan dasar mengajar pada materi keterampilan menjelaskan dan membuka pelajaran. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) berbasis Lesson Study. Data kemampuan dasar mengajar diperoleh melalui observasi dan dokumentasi. Data dianalisis dengan teknik analisis deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan dasar mengajar mengalami peningkatan, khususnya pada keterampilan menjelaskan dan keterampilan membuka pelajaran. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa penerapan modeling dipadu dengan Student Investation dapat meningkatkan kemampuan dasar mengajar mahasiswa pada materi keterampilan menjelaskan dan membuka pelajaran.
Kata Kunci : Modeling, Student Investation, Lesson Study, Kemampuan Dasar Mengajar
Tidak ada komentar:
Posting Komentar